Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
Tags
opname probleem over toch delen utp een vreemd nodig soms coax maar

Opname delen over UTP, maar *toch* coax nodig (soms). Een vreemd probleem...
Dit is een beetje een vreemd probleem, dus ik beschrijf eerst even onze set-up:

Woonkamer:
- digicorder 1
- coax-aansluiting + UTP-aansluiting
- interactief
- opname delen aan

Speelkamer kinderen:
- digicorder 2
- coax-aansluiting + UTP-aansluiting
- interactief
- opname delen aan

Keuken:
- digiBOX
- enkel UTP-aansluiting
- interactief

Alle toestellen staan op één en dezelfde switch. Zoals je kan zien heeft de Digibox in de keuken GEEN coax-aansluiting. Je kan er dus NIET rechtstreeks televisie mee kijken, maar énkel de opnames die gedeeld worden door de beide digicorders. Dat was ook altijd de bedoeling, gewoon tijdens het afwassen e.d. kunnen kijken naar opnames.

Goed, om deze Digibox via Selfstarter aan de praat te krijgen, diende ik hem tijdelijk WEL op de coax aan te sluiten. Immers, bij de initiële setup wil de Digibox je postcode om vervolgens te beginnen zoeken naar zenders.

Eens je voorbij die initiële setup bent, kan je de Digibox van de coax afkoppelen, en loopt het bekijken van opnamen gewoon via de UTP-aansluiting, en dat gaat pérfect.

Althans, dat gaat TIJDELIJK perfect. Want, en nu komt eigenlijk de probleemstelling: het lijkt erop dat de Digibox bij software-updates (of gewoon op reguliere tijdstippen) controleert of hij nog wel op de coax is aangesloten.
Zo zag ik maandag jongstleden dat de keuze 'opnamen' plots van het Digibox keuzescherm verdwenen was, en er dus geen gedeelde opnamen meer konden bekeken worden.
Ik heb toen de Digibox een paar keer herstart, maar dat hielp niets.
Tenslotte heb ik van pure miserie de Digibox terug aan de coax gaan hangen en volledig gereset. Nadien konden gedeelde opnamen weer bekeken worden, en kon ik hem terug van de coax afhalen en in de keuken plaatsen.

Ik vraag me af of dit een éénmalig probleem was, of dat inderdaad mijn vermoeden juist is dat de Digibox af en toe checkt dat hij nog wel aan een coax hangt.

Indien dat laatste zo zou zijn, heeft Telenet een ongelooflijk nadeel t.o.v. BelgacomTV, waar je uiteraard geen telefoondraadje moet leggen naast je UTP-kabel naar elk TV-toestel, maar waar gedeelde opnamen kijken netjes over UTP blijft lopen.

Heeft iemand gelijkaardige ervaringen? Zijn er onder jullie mensen die, net als wij, een Digibox gebruiken die enkel op UTP is aangesloten om gedeelde opnamen te bekijken? En hebben jullie ook al eens meegemaakt dat het gedeelde opnamen bekijken plotsklaps niet meer werkte?

Bedankt op voorhand,
Sven
Antwoord

het probleem is dat die digibox altijd op de coax moet aangesloten zijn omdat via deze weg de connectie en de test gedaan word of je niet zwart kijkt,
dus je box elders zetten en gebruiken met jouw paketten daarop.
www.radiosite.eu
www.master-magic.be
www.radiosite.be

CD,TVV,TNTSat,HD+,dvb-t2 konig FTA20

Antwoord

Dat is wat ik al vreesde. Nu, dat kijken naar opnames is dus twee weken goed gelopen, en plotsklaps was het gedaan.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom Telenet dit doet:
- als het is om te vermijden dat mensen elders kijken met een VPN naar hun thuisnetwerk... Wel, dat is al niet mogelijk gezien de daarvoor véél te lage upload-snelheden. Daar zijn trouwens ook betere oplossingen voor, bv. Slingbox
- als het is om zwartkijken tegen te gaan, dat begrijp ik ook niet helemaal. Opname delen gaat enkel als je toestellen interactief gezet zijn, dus Telenet is dan zowiezo op de hoogte van het feit dat je kijkt. Niet?

Nu, zoals eerder gezegd: als Telenet de digibox promoot om elders in huis gedeelde opnames te kunnen bekijken, dan zouden ze daar klaar en duidelijk moeten bij vermelden dat er ook een coax moet zijn.
Ik heb de indruk dat ze het in de Telenet-centers zélf niet goed weten. Ik had hen specifiek de bedoeling uitgelegd dat het enkel was om gedeelde opnamen te bekijken, en dat ging volgens hen allemaal wel 'marsjeren'. Ja dus, maar mits dus regelmatig eens terug aan de kabel te gaan hangen, heb ik de indruk. Een ongelooflijk nadeel t.o.v. Belgacom TV, die vragen niet dat je naast je UTP-kabel nog eens een twisted pair telefoondraadje naar elke TV legt Undecided

Cheers,
Sven
Antwoord

(12-01-2013, 23:31)svenbollue schreef: Dat is wat ik al vreesde. Nu, dat kijken naar opnames is dus twee weken goed gelopen, en plotsklaps was het gedaan.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom Telenet dit doet:
- als het is om te vermijden dat mensen elders kijken met een VPN naar hun thuisnetwerk... Wel, dat is al niet mogelijk gezien de daarvoor véél te lage upload-snelheden. Daar zijn trouwens ook betere oplossingen voor, bv. Slingbox
- als het is om zwartkijken tegen te gaan, dat begrijp ik ook niet helemaal. Opname delen gaat enkel als je toestellen interactief gezet zijn, dus Telenet is dan zowiezo op de hoogte van het feit dat je kijkt. Niet?

Nu, zoals eerder gezegd: als Telenet de digibox promoot om elders in huis gedeelde opnames te kunnen bekijken, dan zouden ze daar klaar en duidelijk moeten bij vermelden dat er ook een coax moet zijn.
Ik heb de indruk dat ze het in de Telenet-centers zélf niet goed weten. Ik had hen specifiek de bedoeling uitgelegd dat het enkel was om gedeelde opnamen te bekijken, en dat ging volgens hen allemaal wel 'marsjeren'. Ja dus, maar mits dus regelmatig eens terug aan de kabel te gaan hangen, heb ik de indruk. Een ongelooflijk nadeel t.o.v. Belgacom TV, die vragen niet dat je naast je UTP-kabel nog eens een twisted pair telefoondraadje naar elke TV legt Undecided

Cheers,
Sven

Nja, het is niet zo heel abnormaal dat een aanbieder van kabel tv wil dat je de decoder ook daadwerkelijk aansluit aan de coax; ook al zou dat niet nodig moeten zijn voor jouw toepassing.
Jammer dat ze het in de winkel niet wisten.
Antwoord

(12-01-2013, 23:23)master-magic schreef: het probleem is dat die digibox altijd op de coax moet aangesloten zijn omdat via deze weg de connectie en de test gedaan word of je niet zwart kijkt,
Het is precies omgekeerd, Master.
Via coax kan TN niet weten of de box bij jou of elders aangesloten is, wel via UTP.
Daarom dat je als je meerdere boxen en/of corders hebt je je extra abonnementen verliest als je die langere tijd van UTP loskoppelt.
Waarom ze via coax ook nog eens een dergelijke beveiliging inbouwen is mij niet direct duidelijk.
De updates komen sowieso op die manier binnen (logisch, want UTP verbinding is niet verplicht om TV te kijken).
Antwoord

(13-01-2013, 15:48)boulder schreef:
(12-01-2013, 23:23)master-magic schreef: het probleem is dat die digibox altijd op de coax moet aangesloten zijn omdat via deze weg de connectie en de test gedaan word of je niet zwart kijkt,
Het is precies omgekeerd, Master.
Via coax kan TN niet weten of de box bij jou of elders aangesloten is, wel via UTP.
Daarom dat je als je meerdere boxen en/of corders hebt je je extra abonnementen verliest als je die langere tijd van UTP loskoppelt.
Waarom ze via coax ook nog eens een dergelijke beveiliging inbouwen is mij niet direct duidelijk.
De updates komen sowieso op die manier binnen (logisch, want UTP verbinding is niet verplicht om TV te kijken).
voor de update's op de smartcard miss Wink
en voor nog andere update's dat ze doorvoeren.
www.radiosite.eu
www.master-magic.be
www.radiosite.be

CD,TVV,TNTSat,HD+,dvb-t2 konig FTA20

Antwoord

(13-01-2013, 17:43)master-magic schreef: voor de update's op de smartcard miss Wink
Waarom zouden ze dat doen ?
Zoals gezegd, als je digibox op de kabel aangesloten is, krijgt hij updates binnen, of de UTP nu inzit of niet.
Op al die jaren is mijn digibox misschien 3 keer actief geweest, en de updates komen vlot binnen hoor, dus iedereen die TV kijkt (en dat lijkt mij toch zowat de basis van een digitale TV kijker) krijgt ze binne.
Als ze dit soort beveiliging invoeren, moet daar een andere reden achter zitten.
Misschien heeft het iets te maken met die berichten van friedkiwi van een tijdje geleden.
Antwoord

(13-01-2013, 18:25)boulder schreef:
(13-01-2013, 17:43)master-magic schreef: voor de update's op de smartcard miss Wink
Waarom zouden ze dat doen ?
Zoals gezegd, als je digibox op de kabel aangesloten is, krijgt hij updates binnen, of de UTP nu inzit of niet.
Op al die jaren is mijn digibox misschien 3 keer actief geweest, en de updates komen vlot binnen hoor, dus iedereen die TV kijkt (en dat lijkt mij toch zowat de basis van een digitale TV kijker) krijgt ze binne.
Als ze dit soort beveiliging invoeren, moet daar een andere reden achter zitten.
Misschien heeft het iets te maken met die berichten van friedkiwi van een tijdje geleden.
gebruik powerlines!
www.radiosite.eu www.master-magic.be telenet play, cd basis hd, netflix hd 
Antwoord

Ga naar locatie:

Forum software by © Master-Magic Tv-Digitaal.info